fredag 15 februari 2013

Rör-ihop-bröd




Ett av de godaste bröd jag vet är också det enklaste bröd att baka. Det är bara att röra ihop en smet och sedan grädda.

Du behöver:
1L filmjölk
1,5 tsk bikarbonat
2 dl mörk el. brödsirap
1-2 tsk salt
5 dl vetemjöl
5 dl grahamsmjöl
3 dl grovt rågmjöl
1 dl solrosfrön el. pumpakärnor
1 dl linfrön

Gör så här:
Blanda ihop filmjölk, bikarbonat, sirap och salt i en rejäl bunke. Ha i allt mjöl och frön. Rör ihop till en smet. Smörj och bröa två avlånga formar. Fyll dem med smeten. Strö på lite vetemjöl, pumpakärnor samt flingsalt. Grädda i 175 grader i 90 minuter. Täck med folie om det ser ut att brännas. Låt bröden vila i formarna, gärna ett par timmar.

I min ugn får jag grädda i ca 160 grader. Jag tycker brödet är godast med brieost, salami och paprika:)

Jag har provat att minska på sirapsmängden men det blir inte lika gott, tyvärr.. Har testat med dinkelmjöl ist för graham, även fint rågmjöl ist för grovt. Det funkar bra! Man tager vad man haver:)
Och tycker man om att ha russin, torkad frukt eller nötter i bröd så går det också bra!

3 kommentarer:

  1. Mmm..ser gott ut! Vi sitter i bilen på väg till svärföräldrarna i Småland! Hoppas ni får gjort mycket på huset i helgen! Kram E

    SvaraRadera
  2. Ser gott ut, det måste testas! :)

    SvaraRadera