tisdag 19 februari 2013

Dagens lunchtips!



Spenatpaj

Jag älskar pajer, matpajer. De går att variera på alla möjliga sätt och blir (nästan) alltid gott. Igår kväll kom jag på att jag skulle göra en spenatpaj. Hade en påse hackad spenat i frysen, säkert godare med färsk men man tar vad man har. Förgräddade pajskalet. Vispade/blandade tre ägg, tre dl mjölk, riven ost och salt och peppar. Jag tog i ca ett halvt paket feta ost, soltorkade tomater(som jag klippte i mindre bitar), oliver, spenat och rörde runt i mjölkblandningen tills den frysta spenaten hade smält. Lök hade jag också. Den stekte jag snabbt så den blev glansig innan jag hade i den i blandningen.
Sedan gräddade jag i 200grader? Ungefär en halvtimme.. Jag är ju inte så exakt i köket med mått och grader på ugnen. Det brukar bli bra ändå. Tid tar jag aldrig utan jag tittar och känner efter om det är färdigt istället.

Gott blev det. Tyckte till och med maken, tills han fick en bit soltorkad tomat eller oliv i munnen:P
Serveras med en sallad. Vi hade bara tomater eftersom vi inte handlat sen vi kom hem från huset..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar