tisdag 1 december 2015

Saffransscones

Tänkte att jag skulle piffa upp frukosten denna första dag i december. Så igår gjorde jag en sconesdeg med saffran i, som jag ställde i kylen över natten. På morgonen var det bara att sätta på ugnen och baka ut sconesen. Jag utgick från mitt vanliga sconesrecept och la till ett halvt gram saffran.

Ingredienser:
4,5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
50 g smör
2 dl mjölk
0,5 g saffran (1 påse)

Gör så här:
Rör ihop mjöl, bakpulver och salt. Tillsätt smöret i tärningar och finfördela det med fingrarna i mjölblandningen. Häll saffranet i mjölken. Häll sedan mjölk och saffran i mjölblandningen. Rör degen smidig och dela den i två delar. Platta ut och skär två snitt i varje kaka, så det blir fyra delar. Nagga med en gaffel.
Grädda i ca 250 grader i ca 10 minuter.

Mina scones blev lite degiga i mitten så de hade behövt gräddas lite till...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar